måndag 30 november 2009

Söndag


Upp i tid för att pyssla lite bland adventsstakar, julstjärnor och mossa! Hej å hå! Nääee, vår fina stora ljusring från IKEA som vi köpte för säkert 6 år sedan visade sig ha gjort sitt - 10 cm slinga av kanske 130 cm lyste, såg ju inte så kul ut. :-) Så efter E's dansuppvisning - den här gången fick föräldrar å syskon och övrig släkt vara med - fick det bli en shoppingtur för att finna lite ny belysning. Det blev faktiskt en väldigt fin vit stor stjärna istället, vi är nöjda.

På E's dans fick vi ju då äntligen se vad de tränat på under denna hösttermin - den stora uppvisningen sker lite senare i december och det ska bli såå kul. Jag är så otroligt sentimental när det gäller sådant här och en liten tår smög sig fram både en och två gånger när de små hoppade runt och visade vad de lärt sig, hur det ska gå på själva huvudnumret om några veckor vågar jag inte ens tänka på - ladda med näsdukar ska jag göra i alla fall! :-)

Ja, sen fortsatte pysslet här hemma innan det var dags för nästa begivenhet - konsert med norska gosskören Sölvguttene. Fick med mig sambon och E dit och vi hade berättat för E att hon skulle få se Göteborgs Lucia samt en massa pojkar sjunga och när konserten började satt lilla E som ett litet ljus i kyrkbänken och tittade på de duktiga tjejerna och killarna. Efter ett tag drar hon i min ärm och viskar "-mamma, hon med det gula håret, hon är med i Mama Mia filmen!!!" hahahahahaha

Men efter ca 15 min började "myrorna i brallan" att klia och hon hade svårt att sitta still - till slut puffade hon till sin jacka, tog av sig stövlarna och la sig tillrätta mellan oss och somnade! Hur hon nu kunde somna, för de där gossarna i Sölvguttene kunde verkligen klämma i och sjunga högt! Herregud vilka röster, helt osannolikt måste jag säga. En av de norska guttene sjöng så otroligt vackert så håret reste sig på armarna, helt fantastiskt. Sambon som INTE är van att gå på kyrkokonsert(inte jag heller för den delen)utan är mer van att sitta på en sportläktare hade även han svårt att sitta still! :-) Hela hans kroppspråk visade hur man kan se ut när man sitter på avbytarbänken under en allsvensk toppmatch! :-) Programmet för konserten hade han redan hunnit att rulla ihop som en kikare ca 5 min efter att konserten började...det här var väl kanske inte riktigt hans cup of tea! :-)
Att se Sölvguttenes konsert på julafton är för norrmän vad Kalle Anka kl 15 är för oss svenskar tydligen, ett MÅSTE på julafton.

Inga kommentarer: