söndag 9 mars 2008

Dagarna som gått!


Som jag skrev igår har det varit fullt upp med allt möjligt de senaste dagarna. I veckan har jag varit i Oslo för möten. Vi hade lite trubbel med att hitta hotellrum men till slut löste det sig genom en kontakt vi har där uppe och hamnade på ett ställe uppe vid Holmenkollen. Det var såååå fantastiskt! Nere i Oslo hade de vårväder som här i Göteborg, men 10 min senare med bilen befann vi oss i en fantasivärld kändes det som! Säkert en meter snö!!! Granarna var täckta och det var stora vallar av snö utanför mitt hotellfönster. När vi körde in med bilen på den lilla vägen som ledde till hotellet så var det så där tyst ni vet, bilen bara kröp fram, ljudlöst, helt fantastiskt! När vi sedan vaknade på morgonen hade de frukostmatsalen ut mot fjällen "bakom" Oslo och vi sa knappt ett ord till varandra, vi bara satt där och stirrade ut genom gigantiska panorama fönster!

Efter alla mina turer till Oslo så slår detta allt! Vi svenskar skrattar ju oftast åt norrmän och deras lusekoftor,skidor och "gå på tur" men nu förstår jag! Jag förstår den livskvalité man kan ha när man bor i centrala Oslo, att på förmiddagen ta skidorna upp på Holmenkollen och sen sätta sig på ett cafë och njuta av vårsolen i kortärmat på eftermiddagen.

När jag åter var hemma i torsdags berättade jag allt för min sambo och till sommaren har vi pratat om att åka upp, gå på tur, ta in på hotell och sedan åka hem igen. Tips till er som befinner er i Oslo den närmaste tiden - åk upp till Holmenkollen och få chans att se riktigt mycket snö - något jag inte sett mycket av här i vinter! :-)

2 kommentarer:

Snart tretti sa...

Ja, det er så deilig med å bo i Oslo, at man plutselig er nede ved fjorden også oppe ved snøen:) Deilig med middag på Christiania, der har jeg bare vært på Afternoon tea, men det er luksus. Treetasjers fat med scones, små smørbrød og god sjokolade på toppen, og MYE te, og de har til og med en luksusvariant med champagne til.. :) Og jeg bor ikke i Holmenkollen altså, der er det DYYYRT, hehe:) Men ikke såå langt unna:) Vi var på skidag oppi der med jobben for to uker siden:)

"M" sa...

Hej igen, sorry att jag inte svarat på ditt inlägg tidigare, men jag fick lite att göra innan min resa till Cannes i veckan!
Ja, ni har så otroligt nära till så härligt friluftsliv!!