måndag 21 april 2008

Hemma igen!

Bild från Kata Palm Resort på Phuket där vi bodde 9 nätter....

Trodde att jag skulle hinna med att blogga under semestern, men icke sa nicke. Hade med min laptop men oftast hade vi problem med uppkopplingarna vilket gjorde att jag kollade mailen det första jag gjorde innan jag loggades ut från nätet.

Nu har vi varit hemma sedan i onsdags i förra veckan och det känns…helt OK. När vädret är så här strålande som det har varit sedan hemkomsten så finns det inget att klaga över. Vår resa har varit alldeles fantastisk och vi tre har njutit av sol, bad och shopping! E klarade värmen bra, drack mycket, och en och annan glass blev det ju också!
Alla ”regler” vi haft här hemma såsom: ingen läsk, inget godis osv osv, var som bortblåsta under våra 4 veckor i Thailand, så ni kan ju gissa vilket kalas E har haft! Samtidigt så måste ju även hon få känna av att det är semester, sen att det betyder att man får dricka coca-cola och äta glass varje dag – det är ju en annan femma förstås!

Längtar tillbaka gör vi – vissa ställen lämnar mer intryck än vissa andra. Phuket, Kata Beach var väl kanske inte vad vi hade tänkt oss i början. Alldeles för mycket folk och försäljare som försökte sälja allt mellan himmel och jord direkt vid din solsäng. Vi som är vana med små stränder blev helt ställda när vi första dagen dök upp vid 11 tiden på förmiddagen och ALLA solstolar på stranden var upptagna –i slutet av mars! Trodde inte mina ögon! Det var ju inte bara en rad med stolar –utan tre! Å andra sidan märkte vi att det för varje dag blev allt färre turister i stan och på stranden, så när vi reste därifrån i början av april så var det nog precis lagom med folk. Nåja, lugn och ro fick vi sedan under våra dagar på Koh Lanta. Tyvärr skedde den tragiska olyckan med den svenska 11-åringen dagen efter vi anlänt så det blev inte så mycket bad i havet utan vi fick använda den härliga poolen desto mer. E har simmat och badat som aldrig förr och jag och sambon har stått med uppspärrade ögon och förvånat pekat på E och sagt "-är det där vår dotter, kan hon dyka/simma?". Hon har varit helt fantastisk i vattnet och folk kring poolen har kommenterat och sagt att E säkerligen blir vår tids nya Esther Williams! :-)
Och vad har då E lärt sig under resan: säga bye bye, simma med armpuffar, simma på rygg och sprattla med benen, skala banan själv, dricka coca-cola, handla glass på stranden…..

Det har ju även blivit en hel del shopping och jag kommer att lägga ut bilder lite då och då, för det är några stycken som sagt. Vi har både shoppat billigt på lokala marknader både ute i landet och i Bangkok samt besökt en hel del varuhus, då bl.a. i Chiang Mai, Phuket och Bangkok. Vi köpte en hockeytrunk inför hemresan som vi fyllde med allt som vi fyndade! Jag vet, det är inte klokt. Vissa saker har E inte ens sett, de sparar jag till hennes födelsedag i sommar, men jag slits mellan viljan att ge henne allt,nu, på en gång!, till att vänta lugnt och stilla till i sommar!

4 kommentarer:

Snart tretti sa...

Så godt at dere er tilbake og har hatt det FLOTT! Gleder meg til å se shoppingbilder. Så flinke lille E har vært, lært seg å skrelle banan og greier:)

Anonym sa...

Hej omtänksamma du! :)
TUSEN TACK än en gång för alla shoppingtips i Bangkok som du tog dig tid att mejla mig! :) Jag blev enormt glad! Nu är vi tillbaka i Phuket igen och har bestämt oss för att göra ett shoppingstopp i Bangkok på vägen hem till Norge i juni för där fanns ju hur mycket som helst att shoppa! :) Men det blev inte så mycket shopping den här gången, istället blev det inspirerande interiörmässa och businessmöten. Inte helt fel det heller! ;) Jag ser fram emot att se bilderna på din shopping! också är jag super imponerad över att din prinsessa verkar vara så glad i vatten! Min Johanna vill inte alls ha på sig sina puffar utan trivs bäst med att bara gå runt i vattnet så jag har lite att jobba på ;) Kram! :)

"M" sa...

Grombaben - Hej!! Va kul att du tittar in här igen!Ja, vi har verkligen haft en underbar semester. E har varit så nöjd för det mesta och har ju även lärt sig lite nytt - som att skala banan till exempel! :-)

AnnaStina - Det var så lite! Till er nästa resa i juni kan jag nog pressa fram lite mer tips om du vill ha. Jag kan även tipsa om vårt hotell som var såå bra. Personalen var underbar mot E. Det är modernt, ljust och luftigt och ligger jättenära Sky Train om ni vill åka med det. Men det kan vi ta vid ett senare tillfälle. Ja E var helt fantastisk i vattnet, vi blev så förvånande. Samtidigt fick vi vara mycket vaksamma då hon ibland fick lite för mycket självförtroende och hoppade i utan att vi var med! :-) Kram

larsekorre sa...

Va ! ge henne grejorna nu , bums !
Det är barra att tjacka nytt !!!
Välkommen hem förresten!