måndag 28 april 2008

Chiang Mai

En av våra favoritfestauranger i Thailand, "Riverside". Beläget precis vid floden Ping i centrala Chiang Mai och när solen går ner är det så vackert att sitta där.

Mitt allra första inlägg från resan var ju från Chiang Mai så jag fortsätter där jag slutade.
Det blev en hel del shopping i denna stad som är Thailands näst största stad och vi gillar den jättemycket. Kan inte sätt fingret på vad det är som är så speciellt, men vi tycker att det är rätt skönt att börja våra resor där för att sedan åka ner till bad och sol.
Jag som tidigare i min blogg ”klagat” över folk som alltid har sådan himla tur när de hittar helt otroliga saker på rea osv, får i fortsättningen knipa igen. Jag hade sådan tur så ni kan inte ana! J Vi tog en tuk tuk för att leta efter en affär som jag hade hittat på nätet och föraren visst inte riktigt vart den låg så han släppte av oss i mitten på en jäääättelång gata. Precis när vi klivit ner från vår tuk tuk kräks Ebba över hela sig och vagnen! Shit, vad gör man? Där stod vi men en nerkräken E och inget ombyte. MEN…mina mamma ögon spejade och helt plötsligt får jag syn på en barnklädesbutik inne i en gränd som såg fräsch ut. Vi tog E under armen och sprang dit och vet ni vad det var – en outlet butik med kläder från Hillfigher, GAP och en massa andra märken. Trodde jag skulle svimma! J I all den stress som uppkom när E kräktes så slet jag åt mig lite olika klädesplagg och väl ”hemma” på hotellet tittade jag på dem igen och de var ju riktigt fina! Tror jag betalade 200 sek för allt! Inte klokt! Tyvärr hade vi inte tid att åka dit igen, men nästa gång vi reser upp till Chiang Mai så ska jag definitivt försöka leta upp denna lilla guldgruva!
Våra dagar i Chiang Mai var fyllda med shopping, glass och bad i poolen! Riktigt härliga dagar och en bra start på vår långsemester.

E's visade sig var en badkruka! Men jag förstår henne, för poolen på hotellet var iskall! Så det blev mycket sitta-på-kanten-å-plaska-med-benen innan hon till slut vågade doppa sig!

Glass på Swensen's, första men definitivt inte sista. Det bidde många glassar där...både i Chiang Mai, Ao Nang och Bangkok...mums!

Jag är skaldjursfreak och var ju bara tvungen att äta räkor varje dag, jo det är sant! Tills den dagen räkorna bestämde sig för att hämnas på mig.....say no more! :-)


En sak som E lärde sig under vår resa var att handla. De här fina tavlorna köpte hon av en flicka som själv har målat dem, de kostade 20 kr styck och den söta lilla tygödlan kostade 4 kr....en sak kan vi lätt konstatera, det är BILLIGT i Chiang Mai.Ett av få klädesplagg jag köpte under resan. Denna blus/tunika går i turkost och cerist/guld. Betalade 50 kr.


Söt lite väggklocka jag hittade för 20 kr på varuhuset Robinson. Den ligger i sin kartong här på bilden, men ramen är i rosa metall, syns lite dåligt dock.

En av E's presenter som hon ska få när hon fyller 2 år i sommar. Den här lilla söta servisen köpte jag(30 kr) i en butik som jag varit i tidigare och de har massor och små söta pryttlar som jag inte riktigt vet vad jag ska ha dem till, men det är ju så billigt och allt är ju så sött! :-) Jag bara måste!


I samma butik som ovan köpte jag just några av dessa små söta saker - klistermärken i olika varianter. De kan bli kul att använda när jag ska skicka iväg E' inbjudningskort till kalas osv. På bilden syns även hennes första plånbok, Kitty så klart. Längst upp till vänster, en lite tejprulle med två olika söta motiv. Jag vet, man KAN BARA INTE BLI FÖR GAMMAL FÖR SÅDANT HÄR! :-)


I min andra favvis affär hade de massor av olika mobilsmycken, hårspännen osv så det fick bli en repa där inne oxå. Klädnypor med Kitty, papperklämmor, hårspännen och mobilsmycken och hängare syns på bilden. Mer småpryttlar - denna gång från söndagsmarknaden. Sådana här saker är alltid bra at tha och ge bort eller sätta på ett paket. Kostade 5 kr st.


Så här glad var E ca en halvtimme innan kräkkalaset började...hahahahaha

Shoppingen som blev resultatet av att E kräktes.... :-)

Entrén till vårt hotell i Chiang Mai, De Naga Hotel. Supermysigt ställe och jättego personal.


Klart för avfärd och E tar farväl av pooen som är på andra sidan av dörren. Tänk, då visste hon inte att hon skulle få bada VARJE dag resten av våra veckor i Thailand.






Som sagt, personalen var supermysig mot E och hon passade på att leka hotellreceptionist!

Ja, det var lite bilder från vår tid i Chiang Mai. I morgon kommer ev. ett inlägg från Phuket.

God Natt!

Inga kommentarer: