måndag 3 januari 2011

Hej där!

Hoppas ni alla fick ett fint avslut av 2010 och en bra början 2011. Själv så började jag 2011 med en rejäl förkylning(trots intaget av bubbel i fredags...haha) och håller mig hemma idag. Vet inte om det är en "riktig" förkylning eller om det är min allergi som spökar. Ny tid hos läkaren skall bokas!

Själva nyårsafton var bara så bra. Vi åkte upp till våra vänner på eftermiddagen och väl där bjöds vi på supergoda snittar med kräftsjärtsröra med tillhörande bubbel. :-) Väninnan hade redan förberett förrrätten som vi hittat på nätet och den bestod av; mandelpotatissoppa med löjromstoast och gratinerad havskräfta, supergott!
En höjdare som jag kommer att göra fler gånger. Soppan smakade lagom mycket i förhållande till den salta löjromen och den gratinerade kräftan(där smöret bestod av rivet citronskal+saft, västerbottenost, smör, salt & peppar).


Till huvudrätt blev det hälleflundra med rökt lax, sparris samt ännu mer löjrom! :-) En rätt jag gjort förut(Mannerström är upphovsmakaren) men då utan laxen och vi kände att laxen kan nog uteslutas nästa gång för den rökta laxsmaken dominerade lite för mycket till den goda fisken. Till det, en vitvinssås som är supergod till all möjlig fisk.


Sist men inte minst, desserten! Kardemummafondant som väninnan hade gjort och som var såå gott. En klick grädde + glass samt hallon, yummie!

Inga kommentarer: